søndag 15. desember 2019

2.Sam 23

Det var ste sterkt å lese Davids siste ord i dagens kapittel, For nå har vi fulgt hans historie gjennom flere kapitler og vet at det virkelig har vært tøffe tak mellom alle seirene. Men så har vi også sett at David aldri har mistet sin tro. Tvert imot. Og det forteller han også frimodig om her;

1. Dette er Davids siste ord. 
Så sier David, Isais sønn, 
så sier mannen som høyt er satt, 
han som er salvet av Jakobs Gud, 
helten i Israels sanger: 
2. Gjennom meg taler Herrens Ånd, 
hans ord er på min tunge. 
3. Israels Gud har talt, 
til meg har Israels Klippe sagt: 
«Den som styrer folket med rettferd, 
den som rår med gudsfrykt, 
4. er lik morgenlyset når solen går opp, 
en morgen med skyfri himmel; 
det lar gresset gro fram av jorden 
etter at regnet er kommet.» 
5. Slik har mitt hus det med Gud. 
Med meg har han sluttet en evig pakt, 
fullgyldig inngått og nøye overholdt.
Ja, alt som tjener til min frelse, 
alt jeg ønsker, lar han spire fram. 

Han har mer enn tro, sant? Virkelig tillit har han, til det å være Guds salvede (v.1)


Resten av kapitlet beskriver 30 av Davids krigere. Spennende å lese, for den forteller også hvorfor flere av dem ble beskrevet som helter. 

Kjenner jeg igjen blir minnet om bønnen til Paulus i Ef.1 Da kan jeg få samme trygge tillit som David hadde.

17. Jeg ber om at vår Herre Jesu Kristi Gud, herlighetens Far, må la dere få den Ånd som gir visdom og åpenbaring, så dere lærer Gud å kjenne. 18. Måtte han gi deres hjertes øye lys, så dere forstår hvilket håp han har kalt dere til, hvor rik og herlig arven er for de hellige, 19. og hvor veldig hans kraft er hos oss som tror. Med denne veldige makt og styrke 20. reiste han Kristus opp fra de døde og satte ham ved sin høyre hånd i himmelen, 21. over alle makter og myndigheter, over alt velde og herredømme og over alle navn som kan nevnes, ikke bare i denne verden, men også i den kommende. 22. Alt la han under hans føtter, og ham, hodet over alle ting, har han gitt til kirken, 23. som er Kristi legeme, fylt av ham som fyller alt i alle.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar