tirsdag 31. desember 2019

1.Kong 2

Det er ikke bare bare å ta over kongemakten...  Visst er det ære og glans, men det er også avgjørelser og valg som får konsekvenser.

Før David dør, overgir han kongemakten til sin sønn Salomo. Og kong Salomos første oppdrag, er og ta oppgjør med Davids motstandere. En av dem var hans bror Adonja... 
Jeg vil jo si at dagens kapittel forteller om en tøff start på dette kongedømme. Men det forteller også dette;

12. Salomo fulgte etter sin far David på tronen, og hans kongedømme ble meget sterkt.

Så hadde han også en fantastisk far å slekte på. En som gav ham en god arv; 

Men vær du sterk, og vis at du er en mann! 3. Gi akt på det som Herren din Gud har bestemt. Gå på hans veier og hold hans forskrifter, bud, lover og påbud, slik de står skrevet i Mose lov. Da skal det lykkes for deg, alt det du gjør og tar deg fore. 4. For Herren vil oppfylle det løftet han gav da han sa om meg: «Dersom dine sønner akter på sin ferd og vandrer i troskap for mitt åsyn, av hele sitt hjerte og hele sin sjel, skal det aldri mangle en mann av din ætt på Israels trone.»    

Hvilken arv gir vi våre barn. Hvilken arv fikk mine...? Jeg håper, og ber, om at Ordene som ble sådd i våre barn skal få spire og gro. Velsigne ditt Ord Herre, som er i dem.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar