torsdag 26. desember 2019

1.Kong 1

Enda en gang skulle David oppleve at en av hans sønner prøvde å lure til seg kongemakten (dagens kapittel
Denne sønnen får vi vite en del om i v.5-6 Han er vakker, selvsikker (for ikke å si høy på pære) og bortskjemt... 

Så setter han i gang da, Adonja, og får mange med seg. Men han våger ikke å invitere de som står David nærmest, og akkurat det er kanskje en del av Guds plan i å ta vare på David? 
Profeten Natan legger en plan, og hjelper David til å velge den rette (i stede for han som bare tok seg til rette...) 

Når Salomo blir salvet til konge, blir Adonja først forlatt av alle (v.49) som til nå hadde fulgt ham. Selvsikkerheten hans forsvant like fort... og han blir redd (v.51)

Hva kan jeg lære av dagens historie?

Kong Salomo skriver i Ord 3;5 "Stol på Herren av hele ditt hjerte, og sett ikke lit til til ditt vett
Det kan kanskje beskrive forskjellen mellom David (og Salomo) og Adonja.

Jeg vil nok legge til at det er kombinasjonen som er best? Som Jesus sa i Matt 6;33 "Søk først Guds rike..." Det ser viktig å bruke vettet Gud har gitt oss, men det aller viktigste er likevel å alltid søke Gud og ha tillit til Ham. Som David gjorde :-)

Når jeg søker Gud først, vil han ta vare på mine tanker, som fil.4;7 sier;

7. Og Guds fred, som overgår all forstand, skal bevare deres hjerter og tanker i Kristus Jesus. 

Jeg legger denne dagen i din hender Herre. 
Også i dag vil jeg be for familier som strever. Det kan være mange grunner , og Du ser dem alle. Måtte de søke Deg! Og måtte de få den hjelp og styrke de trenger, til å møte det de strever med.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar