tirsdag 26. november 2019

Salme 38

Det er ingen tvil om at kong David er fortvilet når han skriver dagens salme
Mens jeg leste, tenkte jeg på de siste hendelsene vi har skrevet om David her i bloggen (2.Sam kap 13-19)  Jeg tenkte også på Job, for prøvelsene David beskriver, minner om Job. Sett bort fra en vesentlig forskjell;

ingenting friskt i min kropp;
        mine lemmer er syke fordi jeg har syndet.
   
  5 Min syndeskyld stiger over mitt hode,
        den er som en byrde, for tung for meg.
   
  6 Jeg har stinkende sår, som renner av verk,
        fordi jeg var så uforstandig.
   
  7 Jeg er kroket, fullstendig nedbøyd,
        jeg går og sørger dagen lang. 
   
  8 Mine hofter er fulle av verk,
        ingenting er friskt i min kropp.
   
  9 Jeg er fullstendig kraftløs og knekket;
        jeg skriker fordi mitt sinn er i opprør.
   
 10 Herre, du ser hva min lengsel er,
        mitt sukk er ikke skjult for deg.
   
 11 Mitt hjerte hamrer, kraften svikter,
        selv mine øynes lys er borte.
   
 12 Mine venner og frender
        snur seg bort fra min plage


Mens Job ropte til Gud at han var uskyldig, og lengtet etter svar på hvorfor han led, så roper David at han er skyldig og trenger hjelp.

Og likevel; begge to var de menn etter Guds hjerte. Gud elsket dem begge. 
I dag ber jeg med Davids ord fra dagens salme;

16 Herre, til deg står mitt håp.
        Du vil svare meg, Herre, min Gud.


 23 Skynd deg og kom meg til hjelp,
        Herre, du som er min frelser!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar