onsdag 6. november 2019

Job 36

Elihu fortsetter sin tale til Job. Elihu, som var den yngste, og som derfor ikke helt våget å tale i starten, han har økt sin frimodighet betydelig :-D

I Job.32;6 sier han

 Jeg er ung av år, og dere er gamle.
          Derfor var jeg redd,
          våget ikke å si min mening til dere.


Mens i dagens kapittel sier han;

 4 Ordene mine er ikke løgn;
          du står foran en som vet alt.


Men i sin store frimodighet er det også tydelig at han setter Gud høyt, samtidig er det vanskelig for ham og tro at Jobs lidelser ikke handler om at Gud prøver å si ham noe... 

 5 Se, Gud er mektig, men avviser ingen;
          mektig er hans styrke og innsikt.

     6 Han holder ikke liv i den urettferdige,
          men lar hjelpeløse få sin rett.
          
   
  7 Han tar ikke øynene fra de rettferdige;
          med konger kommer de på tronen,
          han lar dem sitte for alltid og opphøyer dem.
          
   
  8 Blir de bundet med lenker,
          fanget i ulykkens snarer,
          
   
  9 så vil han fortelle dem hva de har gjort,
          at de syndet da de opphøyde seg.
          
   
 10 Han åpner deres øre for å advare
          og byr dem å vende om fra urett.
          
   
 11 Hvis de da adlyder og tjener ham,
          vil de leve godt alle sine dager
          og ende sine år i lykke.
          
   
 12 Men hvis de ikke adlyder,
          vil de falle for sverd,
          omkomme i sin uforstand.


Å lytte til din stemme Gud, det er ikke alltid så lett... 
Hverken Job eller Elihu hørte deg tydelig her, selv om de begge virkelig hadde sine hjerter vendt mot Deg.
Nå vet jeg at du svarte dem tydelig til slutt... 
Jeg vet også at du aldri er langt borte, uansett hvor godt eller dårlig vi kan se eller høre deg. Salme 139 forteller mye om det. 
Jes 40;31 sier "Den som venter på Herren får ny kraft"

Vi har et uttrykk i språket vårt også, som sier "Den som venter på noe godt, han venter ikke forgjeves" :-D

Herre, jeg ber for dagen i dag. Også i dag vil jeg be den lovsangen jeg ba for noen dager siden;

Åpne o Herre, øynene mine
Jeg vil se Jesus, røre ved Ham
Lær meg å lytte, høre Hans stemme

Åpne o Herre, øyene mine

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar