torsdag 7. november 2019

Jer 11

Jeremia fortsetter å profetere dom - en konsekvens av valg de har tatt...

Hør på meg og gjør alt det jeg pålegger dere! Så skal dere være mitt folk, og jeg skal være deres Gud.  5 Jeg vil holde eden jeg sverget for fedrene deres, å gi dem et land som flyter av melk og honning, slik det er i dag.
        Da svarte jeg: «Amen, Herre!»
   
  6 Herren sa til meg: Rop ut alle disse ordene i byene i Juda og på gatene i Jerusalem: Hør ordene i denne pakten og lev etter dem!  7 Jeg advarte fedrene deres den dagen jeg førte dem ut av Egypt, og til denne dag har jeg advart dem sent og tidlig: «Hør på meg!»  8 Men de ville ikke høre, vendte ikke øret til. Alle fulgte sitt onde og egenrådige hjerte. 

Men også i dagens kapittel ser vi mer enn Guds vrede i denne dommen.

  15 Hva har min elskede i mitt hus å gjøre,
          hun som har lagt onde planer?

Guds kjærlighet og lengsel er fortsatt der. Han vil så gjerne - men de vil ikke... "Et land som flyter med melk og honning" og Guds kjærlighet og omsorg var løftet de fikk, dersom de fulgte Guds veileding. 
Men de valgte det bort.

En av de tøffeste konsekvensene (vil jeg si) var hva jeg leste her;

 14 Du skal ikke be for dette folket og ikke sette i med klagerop eller bønn for dem. For jeg vil ikke høre på dem når de roper til meg i ulykkens tid.

Nå vet vi at dette ikke var for evig - Israel vil alltid være Guds folk. Men i denne tiden som beskrives her, hadde Israel valgt andre gagnløse guder som heller ikke hørte...

Guds lengsel var at de skulle forstå, og holde seg nær til Ham.
På tross av at Israel sviktet gang på gang (også vi...) så ga Gud aldri opp. Heller ikke sin plan om frelse. Den gjennomførte Han på Golgata, der Han ga seg selv for oss. Han tok den straffen vi skulle hatt. 
Det er ikke lett å forstå - men så glad jeg er for at jeg kan få tro det!


Graven Er Tom
Jesus ble pint helt til døden
Valgte å blø for min synd
Han som var ren ble til skamme
Gud gjort til spott for min skyld
Graven er tom Jesus lever nå
I ære og i makt
Evig - døden er Ham underlagt
Graven er tom Jesus lever nå
I ære og i makt
Evig - døden er Ham underlagt
Solen står opp over hagen
Dagen da død ble til liv
Jesus er ikke i graven
Natten er evig forbi
Graven er tom Jesus lever nå
I ære og i makt
Evig - døden er Ham underlagt


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar