lørdag 2. november 2019

Jer 10

Profeten kommer med dom... så det er et trist kapittel i dag. Likevel må jeg innrømme at jeg finner håp og trøst når jeg ser Guds sorg over det han mister. Han kaller dem fortsatt barna sine;

  18 For så sier Herren:
        Denne gangen slenger jeg bort
        dem som bor i landet;
        jeg fører dem ut i trengsel
        for at de skal finne meg.
   
 19 Ve meg, for et slag!
        Mitt sår kan ikke leges.
        Dette er bare en lidelse
        som jeg må tåle, tenkte jeg.
   
 20 Men mitt telt er herjet,
        alle teltsnorer revet av.
        Mine barn har forlatt meg, de er borte;
        det er ikke lenger noen
        som setter opp mitt telt
        og spenner ut teltdukene.
   
 21 For gjeterne er dumme som fe,
        de søker ikke Herren.
        Derfor har de ikke hell med seg
,
        og hele deres flokk er spredt.

Måtte flere søke Deg Herre! Jeg søker Deg, men må også innrømme at jeg kjenner meg usikker på om jeg skulle gjøre ting annerledes? 

Tankene mine gikk plutselig til den blinde tiggeren som kom tilbake til deg. Han hadde mye kunnskap, det forstår jeg ut fra svaret han ga fariseerne, men likevel trengte han åpenbaring. Joh.9 forteller;

30 Han sa: «Det er da merkelig at dere ikke vet hvor han er fra, enda han har åpnet øynene mine. 31 Vi vet at Gud ikke hører på syndere, men bare på den som er gudfryktig og gjør hans vilje. 32 Så lenge verden har bestått, er det uhørt at noen har åpnet øynene på en blindfødt. 33 Var ikke denne mannen fra Gud, kunne han ingenting gjøre.» 34 «Du er født som en synder tvers igjennom, og du vil belære oss?» sa de. Så kastet de ham ut.
   
 35 Jesus fikk høre at de hadde kastet ham ut, og da han traff ham, spurte han: «Tror du på Menneskesønnen?» 36 Mannen svarte: «Hvem er han, Herre, så jeg kan tro på ham?» 37 Jesus svarte: «Du har sett ham, det er han som snakker med deg.» 38 «Jeg tror, Herre,» sa mannen og kastet seg ned for ham.

Min bønn i dag, blir gjennom en lovsang 

Åpne o Herre, øynene mine
Jeg vil se Jesus, røre ved Ham
Lær meg å lytte, høre Hans stemme
Åpne o Herre, øyene mine

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar