onsdag 2. oktober 2019

Job 33

Elihu forsetter sin tale i dagens Job-kapittel.

 3 Jeg taler av et oppriktig hjerte,
        jeg sier likefram det jeg vet.
   
  4 Det er Guds Ånd som har skapt meg,
        Den Allmektiges ånde holder meg i live.

  5 Hvis du kan, så gi meg svar!
        Stå opp og fremstill saken for meg!
   
  6 Se, for Gud er vi begge like,
        også jeg er formet av leire.
   
  7 Du skal ikke skjelve av redsel for meg,

       min hånd skal ikke hvile tungt på deg.

Elihu forstår ikke Jobs tale, og er ikke enig i det han sier. Men jeg får i alle fall inntrykk av omsorg i ordene hans (se v.6-7 og 32)

  31 Hør etter, Job, og lytt til meg!
        Vær stille, så jeg kan få tale.
   
 32 Har du noe å si, så svar meg!
        Tal, for jeg vil gjerne gi deg rett.
   
 33 Hvis ikke, må du høre på meg.
        Vær stille, så skal jeg lære deg visdom.


Herre, i dag vil jeg tenke på hvor viktig det er å være et medmenneske. Det største budet, sa Du, var å elske Deg og elske mine neste. Vise nestekjærlighet. Takk at jeg kan få ta imot av Din kjærlighet og dele videre. Jeg ber for barna jeg skal være med i dag, og deres foreldre.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar