mandag 28. oktober 2019

Jer 9

Dagens profetkapittel starter med en klage over folkets synd.

Å, om mitt hode var vann
        og mitt øye en tårekilde!
        Da ville jeg gråte dag og natt
        over de falne i mitt folk.


Kapitlet fortsetter gråtende å fortelle om hvorfor landet ligger øde

 13 Herren svarte:
        Fordi de sviktet min lov
        som jeg la fram for dem,
        fordi de ikke adlød meg
        og ikke levde etter loven,
   
 14 men fulgte sitt harde hjerte
        og holdt seg til Ba’al-gudene,
        slik deres fedre hadde lært dem.  


Til slutt i kapitlet ser vi at Gud fortsatt lengter, ikke bare etter Israel, men også resten av verden (v.26)

23 Så sier Herren:
        Den vise skal ikke rose seg av sin visdom,
        den sterke ikke av sin styrke,
        og den rike ikke av sin rikdom.
   
 24 Men den som vil rose seg,
        skal rose seg av dette:
        at han har forstand og kjenner meg,
        vet at jeg er Herren, som viser miskunn
        og øver rett og rettferd på jorden.
        For det er slik jeg vil ha det,
        lyder ordet fra Herren.

25 Dager skal komme, lyder ordet fra Herren, da jeg vil hjemsøke alle disse som er omskåret: 26 Egypt, Juda, Edom, Ammon, Moab og alle ørkenboerne som har kortklipt hår ved tinningen. For alle de andre folkene er uomskåret på kroppen, men hele Israels ætt er uomskåret på hjertet.

Jødene bærer tegnet "på det ytre", men det viktigste er å ha det i hjertet. Det bevisste valget. Et valg jeg tror vi må ta hver dag. Jeg har sitert noen ganger fra Klag.3 

 21 Men én ting legger jeg meg på sinne,
        derfor har jeg håp:
   
 22 Herrens miskunn er ikke forbi,
        hans barmhjertighet tar ikke slutt.
   
 23 Den er ny hver morgen,
        stor er din trofasthet.
   
 24 Jeg sier: Herren er min lodd,
        derfor står mitt håp til ham.
   
 25 Herren er god mot dem
        som venter på ham og søker ham.
   
 26 Det er godt å være stille
        og vente på hjelp fra Herren.


Hans nåde er ny hver dag. Det er gjort ferdig fra Hans side. Det er opp til oss og hver dag ta imot, ja hver dag ta et bevisst valg om å følge Ham. Herre, jeg legger denne dagen i Dine hender. I dag vil jeg følge Deg.


(refleksjoner fra 2016 her)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar