onsdag 23. oktober 2019

Jer 8

Jeremia har fått et knallhardt budskap å bringe (i dagens kapittel) At han våger å gjøre det, beundrer jeg stort. For det er kraftig kost. Folket har fått mange råd og advarsler, men de ville ikke høre... Eller, dvs, de valgte å høre det de ville høre, og levde i en falsk trygghet (enda skumlere egentlig)

Men folket mitt kjenner ikke
        den rett som Herren krever.
   
  8 Hvordan kan dere si: «Vi er vise,
        vi har Herrens lov hos oss»?
        Skriverne har jo forfalsket den
        med sin løgngriffel.
   
 
        Profeter og prester farer alle med svik.
   
 11 Lettvint vil de lege
        skaden i mitt folk
        når de sier: «Fred, fred!»
        – og så er det ingen fred.



Lett kan det umulig ha vært for profeten å bringe fram dette budskapet (konsekvensene/dommen som kommer, på grunn av livet de levde) At dette var tøft for profeten forstår vi, ikke minst gjennom disse versene;

18 Jeg er tynget av ulegelig sorg,
        mitt hjerte er sykt.
   
 19 Hør nødropet fra mitt folk
        rundt omkring i landet!
        Er ikke Herren på Sion,
        er ikke byens konge der?
        Hvorfor har de krenket meg
        med sine gudebilder,
        med fremmede guder som ingenting er?
   
 20 Skurden er over, sommeren slutt,
        men vi er ikke blitt berget.
   
 21 Jeg er nedbrutt fordi mitt folk er knekket;
        jeg har sorg, og gru har grepet meg.
   
 22 Finnes det ikke balsam i Gilead,
        er det ingen lege der?
        Hvorfor gror da ikke såret
        som mitt folk har fått?


Herre, hvem bør jeg lytte til i dag...? Det er så mange røster av ulike slag, så jeg velger hvem jeg skal lytte til. Velger jeg rett? 
Dersom en Jeremia kom til mitt sted og begynte å rope, ville jeg da velge å lytte til ham? Eller ville jeg reagert som folket her, og fortsatt på mine egne veier?

Jeg føler selv at den viktigste bønnen jeg kan be, er å være åpen og lydhør om Du taler til meg Gud. Det er derfor jeg daglig leser Ditt Ord, for å finne både veien og livet i Deg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar