fredag 18. oktober 2019

Jer 7

Dette er det ord som kom til Jeremia fra Herren:
   
  2 Still deg i porten til Herrens hus. Der skal du rope ut dette budskap: Hør Herrens ord, alle dere judeere som går inn gjennom disse portene for å bøye dere og tilbe Herren.  3 Så sier Herren, Allhærs Gud, Israels Gud: La deres atferd og gjerninger forbedres, så lar jeg dere bo på dette sted.  4 Sett ikke deres lit til løgnaktige ord som disse: «Her er Herrens tempel, Herrens tempel, Herrens tempel!»  5 Men dersom dere forbedrer deres atferd og gjerninger og gjør rett mot hverandre,  6 dersom dere ikke undertrykker innflyttere, farløse og enker, ikke lar det flyte uskyldig blod på dette sted og ikke holder dere til andre guder, til skade for dere selv,  7 da vil jeg for alle tider la dere bo på dette sted, i det landet jeg gav deres fedre i gamle dager.


Slik åpner dagens kapittel. Herrens tempel er først og fremst deg og meg - ikke kirkebygget. Gud understreker dette også her. Den beste gudstjenesten er å ta oss av hverandre. 

Men dagens kapittel handler om mer enn dette også... nemlig hjertets innstilling til Gud vår Far. Minner meg forresten om Ordene Jesus sa, i det dobbelte kjærlighetsbudet (matt 22) Elske Gud av hele ditt hjerte, og din neste som deg selv.

Da Jeremia stod og ropte i templet, levde folket et dobbeltliv...
 8 Men dere stoler på løgnaktige ord, som det ikke er noe gagn i.  9 Er det ikke så at dere stjeler, slår i hjel, bryter ekteskapet og sverger falskt, at dere tenner offerild for Ba’al og holder dere til andre guder som dere ikke kjenner? 10 Så kommer dere og trer fram for meg i dette huset som bærer mitt navn, og sier: «Vi er frelst.» Og enda holder dere på med alle disse avskyelige ting!

Også da de vandret i ørkenen etter Egypt, viste Gud dem hva gudstjeneste egentlig handlet om;

22 Den gang jeg førte deres fedre ut av Egypt, talte jeg ikke til dem om brennoffer og slaktoffer og gav dem ikke påbud om noe slikt. 23 Men dette var det jeg bød dem: «Hør på det jeg sier, så vil jeg være deres Gud, og dere skal være mitt folk. Gå alltid på den veien jeg byr dere, så skal det gå dere vel.»

 24 Men de ville ikke høre og vendte ikke øret til. De fulgte sine egne tanker, sitt onde og harde hjerte. De snudde ryggen til meg, ikke ansiktet.

Hjertets innstilling - det kommer ofte fram som det viktigste. Og det å være ekte. Det er mye viktigere enn å være perfekt (for det handler det aldri om!) Når jeg kommer fra for Guds ansikt med et ærlig hjerte, da kan Han gjøre noe med det. Først da er jeg mottagelig også. 
Profeten kom med dommens ord i dag, likevel ser jeg din godhet Far, ikke minst i den omsorgen du ønsker vi skal vise for hverandre. Vi er dine barn, og du elsker oss. Du ønsker det beste for oss. Det er grunnen til at du også roper "varsku her" og "våkn opp"
Herre, vis meg hva jeg bør reflektere over i dag, i mitt liv! Hvilke endringer og forbedringer jeg bør jobbe med... Takk at du vil lede, hjelpe, styrke, tilgi og gjenopprette. 
Jeg syntes det er vanskelig å si "Jeg elsker deg"... for det er så store ord. Men jeg kjenner i alle fall kjærlighet - og jeg vet at det er en gjenspeiling av din kjærlighet til meg. 

"For så høyt har Gud elsket verden" skriver Johannes i kap.3 Da er også du medregnet. Gud elsker deg! 






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar