søndag 13. oktober 2019

Jer 6

I dagens kapittel roper profeten ut om ulykker som truer, men folket velger å ikke høre etter.

Profeter og prester farer alle med svik.
   
 14 Lettvint vil de lege
        skaden i mitt folk
        når de sier: «Fred, fred!»
        – og så er det ingen fred.


Folket vet hva de vil ha.... 
Det vet vi også. Vi har våre regler og meninger om hva som kan bli sagt og gjort bl.a. i våre kirker. Og jeg tror vi trenger slike regler også (for jammen har det blitt sagt og gjort mye rart) Men vi kan også stå i fare for å miste noe viktig som Gud ønsker å si oss, om vi bare skal lytte til det vi ønsker å høre.

 Så sa Herren:
        Still dere på veiene og se!
        Spør etter de gamle stiene,
        etter veien til det gode!
        Gå på den, så finner dere hvile.
        Men de svarte: «Vi vil ikke gå der.»
   
 17 Jeg satte vaktmenn over dere og sa:
        «Lytt når hornet gjaller!»
        Men de svarte: «Vi vil ikke lytte.»
   
 18 Hør derfor, dere folkeslag,
        og dere som er samlet,
        merk dere det som skal skje iblant dem.
   
 19 Lytt, du jord!
        Nå fører jeg ulykke over dette folket,
        en frukt av deres onde tanker.
        For de lyttet ikke til mine ord
        og ringeaktet min lov.


Herre, Du er en Gud som kan lege hjerter. Du kan helbrede ører. Du kan gi vårt hjertes øye lys, så vi ser. Herre, rør ved oss!
Hjelp meg til å ta imot Ditt Ord, og handle på det. Både når du sier det jeg vil høre, og når du sier det jeg gjerne vil unngå, eller slippe... Dine tanker for meg er jo alltid til det beste! Også når det måtte koste...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar