tirsdag 15. oktober 2019

2.Mos 14

Siden sa Herren til Moses:  2 «Si til israelittene at de skal snu om og slå leir foran Pi-Hakirot, rett imot Ba’al-Safon, mellom Migdol og havet! Der skal dere slå leir nede ved sjøen.  3 Så kommer farao til å tenke at israelittene har gått seg vill i landet og ikke finner ut av ørkenen igjen.  4 Og jeg vil forherde ham, så han setter etter dem. Da skal jeg vise min guddomsmakt på farao og hele hans hær. Og egypterne skal sanne at jeg er Herren.» Israelittene gjorde som Herren sa.

Slik åpner dagens kapittel. Gud hadde allerede vist gjennom 10 sterke tegn i Egypt, hvem Han Er. Men Israel og Egypt (ja hele verden) skulle aldri glemme hvem Han Er! Enda en gang viser Gud hvem Han Er, og denne gangen syntes jeg nesten at det er kronen på verket :-) 
Men vi vet at det ikke er det. Gud arbeider fortsatt på sin plan. Selve kronen på verket skjer på Golgata! Og derfra forsetter Gud med sin plan - alle Guds barn i en evig himmel med vår Far, "Jeg Er".

Dagens kapittel forsetter;
10 Da farao nærmet seg, fikk israelittene se at egypterne kom etter dem. De ble livende redde og ropte til Herren. 

Enda de visste om det på forhånd... Enda de hadde sett så mange tegn og under tidligere... Enda de visste at Gud var med dem...
Dømmer jeg dem? Nei tvert imot. Jeg er sååå glad for at Guds Ord er ærlig på dette, og viser oss at Gud elsker oss mennesker - så menneskelig vi enn er :-) Hvem ville ikke vært redd om en en hel krigshær kom, og vi ikke hadde noe sted å flykte?! Enda en gang viser Gud sitt mektige under, i historien vi kjenner så godt;

 13 Da sa Moses til folket: «Vær ikke redde! Stå bare fast, så skal dere få se hvordan Herren frelser dere i dag! For slik som dere ser egypterne i dag, skal dere aldri se dem mer. 14 Herren skal stride for dere, og dere skal være stille.»

Det er så mektig å lese, at jeg kunne lagt inn hele kapitlet, men det kan du jo lese selv om du vil :-D Jeg velger ut dette;

18 Egypterne skal få kjenne at jeg er Herren, når jeg viser min makt på farao og vognene og hestfolket hans.»
   
 19 Guds engel, som gikk foran Israels hær, byttet nå plass og gikk etter folket. Skystøtten som var foran dem, flyttet seg og tok plass bak dem, 20 så den kom mellom egypternes hær og Israels hær. På den ene siden var skyen mørk, og på den andre siden lyste den opp natten, og hærene kom ikke inn på hverandre hele natten.


Fantastisk! Gud lyste opp veien for barna sine, mens fienden måtte famle i mørket. Og hver stor og liten Israelitt kom tørrskodd gjennom sjøen, trygt over på andre siden. Når sjøen falt på plass igjen, var de igjen trygge. Nå var det en sjø mellom dem og fienden. 

 31 Da de så det storverk Herren hadde gjort mot egypterne, fryktet de Herren, og de trodde på ham og på hans tjener Moses.

I dag vil jeg takke Deg Gud, for at jeg får være i ditt lys! Jesus sa om seg selv "Jeg er verdens lys" (Joh 8;12) og i salme 36 sier kong David;

 10 For hos Deg er livets kilde,
          i ditt lys ser vi lys.


Og i ditt lys er vi også kalt til å være lys. Skinn på meg i dag Jesus, så jeg igjen kan lyse for andre! 



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar