lørdag 28. september 2019

Salme 32

Jeg har jo lest en del om kong David i det siste, en fantastisk mann, konge og leder. Selv Gud gir ham karakteren "En mann etter mitt hjerte"

Han ga ham dette vitnesbyrdet: Jeg fant David, Isais sønn, en mann etter mitt hjerte. Han skal gjøre all min vilje.” (Ap gjerninger 13:22)

Men selv med alle disse gode titler, var David en ydmyk mann. Det kommer også fram i dagens salme;

Salig er den
        som har fått sine overtredelser tilgitt
        og sine synder skjult.
   
  2 Salig er det menneske
        som Herren ikke tilregner skyld,
        og som er uten svik i sin ånd.
   
  3 Så lenge jeg tidde, tærtes jeg bort,
        jeg stønnet dagen lang.
   
  4 For din hånd lå tungt på meg dag og natt.
        Min livskraft svant
        som i sommerens hete.
                                                      Sela
   
  5 Da bekjente jeg min synd for deg
        og dekket ikke over min skyld.
        Jeg sa: «Nå vil jeg bekjenne
        mine synder for Herren.»
        Og du tok bort min syndeskyld.
                                                      Sela

 6 Derfor skal alle fromme
        be til deg i trengselstider.
        Om det kommer en veldig flom,
        skal ikke vannet nå dem.
   
  7 Hos deg kan jeg skjule meg,
        du bevarer meg fra trengsel
        og lar frelsesjubel lyde omkring meg.
                                                      Sela

  8 Jeg vil lære deg og vise deg
        den veien du skal gå.
        Jeg lar mitt øye hvile på deg
        og gir deg råd.

   
  9 Vær ikke lik hest og muldyr
        som ikke har forstand.
        Deres villskap må tøyles med tømme og bissel,
        ellers kommer de ikke til deg.
   
 10 Den gudløse har mange plager;
        men den som setter sin lit til Herren,
        omgir han med miskunn.
   
 11 Gled dere i Herren!
        Bryt ut i jubel, dere rettferdige!
        Alle oppriktige, rop av fryd!


Ser du dialogen i salmen, mellom David og Gud? 
David visste hvem han skulle gå til, uansett hvordan dagen måtte være. Og Gud ga man svar. Ja også gode råd :-)  Herre, takk for at du vil vise vei, takk at Du holder din hånd om meg og vil gi meg råd. Måtte jeg være mottagelig for hva Du har å si i dag!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar