torsdag 5. september 2019

Jes 61

Dagens kapittel er fra det gamle testamentet, men dette er Ord Jesus leste, så det var som å være i det nye testamentet. Tenk at Jesus leste deler av dette profetkapitlet (Luk 4) og sa

«I dag er dette skriftordet blitt oppfylt mens dere hørte på.»

Med tanke på dette, er kapitlet enda sterkere. Jeg velger å sitere hele i dag, som en lovsang og takk til vår Gud. Måtte Gud velsigne deg som leser ordene :-) 

Herrens Ånd er over meg,
        for Herren Gud har salvet meg.
        Han har sendt meg for å forkynne
        et gledesbudskap for de arme,
        for å lege dem som har et knust hjerte,
        rope ut frihet for fanger
        og frigjøring for dem som er i lenker.
   
  2 Jeg skal rope ut
        et nådens år fra Herren,
        en dag med gjengjeld og straff fra vår Gud;
        jeg skal trøste alle som sørger,
   
  3 og gi de sørgende i Sion
        hodepynt istedenfor aske,
        gledesolje for sørgedrakt
        og lovsang istedenfor motløshet.
        De skal kalles rettferds mektige trær,
        som Herren selv har plantet
        for å vise sin herlighet.
   
  4 De skal bygge opp igjen gamle ruiner,
        gjenreise det som før ble lagt øde,
        bygge på ny de herjede byer,
        som lå der øde fra slekt til slekt.
   
  5 Fremmede skal stå
        og gjete sauene deres;
        utlendinger skal dyrke jorden
        og stelle vintrærne for dere.
   
  6 Men dere skal kalles Herrens prester
        og tjenere for vår Gud.
        Dere skal leve av folkenes rikdom
        og overta deres skatter.
   
  7 Dere skal få dobbelt igjen for deres skam.
        De som ble vanæret,
        skal nå juble over sin lodd.
        Dobbel arv skal de få i landet,
        evig glede skal de ha.
   
  8 «Jeg er Herren, som elsker rett
        og hater ran og urett.
        I troskap vil jeg gi dem lønn
        og slutte en evig pakt med dem.
   
  9 Deres ætt skal bli kjent blant folkeslagene,
        deres etterkommere blant folkene.
        Alle som ser dem, skal sanne
        at de er en ætt som Herren har velsignet.»
   
 10 Jeg vil glede og fryde meg i Herren,
        min sjel skal juble i min Gud.
        For han har kledd meg i frelsens drakt
        og svøpt meg i rettferdighets kappe,
        lik en brudgom som pryder sitt hode,
        lik en brud som pynter seg med sine smykker.
   
 11 For likesom jorden lar spirene vokse,
        som en hage lar vekstene gro,
        slik skal Herren vår Gud
        la rettferdighet spire fram
        og lovsang lyde for alle folkeslag.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar