tirsdag 24. september 2019

Jer 2

"Hvorfor Gud?" Det er det mange som har spurt når noe er vanskelig å forstå. 
I dagens kapittel er det Gud som spør "Hvorfor, mitt folk?" Han forstår ikke hvordan de kan velge ham bort.... og Han sørger over det. Hele dagens kapittel gjenspeiler dette.

 4 Hør Herrens ord, du Jakobs ætt,
        alle slekter i Israels hus.
   
  5 Så sier Herren:
        Hva galt fant fedrene deres hos meg,
        siden de gikk bort fra meg
        og holdt seg til guder som ikke duger,
        så de ble udugelige selv?
   
  6 De spurte ikke: «Hvor er Herren,
        som førte oss opp fra Egypt
        og ledet oss gjennom ørkenen,
        et land med stepper og kløfter,
        et land med tørke og mørke,
        et land der folk ikke ferdes
        og ingen mennesker bor?»
   
  7 Jeg førte dere til et veldyrket land,
        hvor dere fikk nyte frukten og grøden.
        Men da dere kom dit inn,
        gjorde dere landet mitt urent
        og forvandlet min odel til en styggedom.
   
  8 Prestene spurte ikke: «Hvor er Herren?»
        Og de som sysler med loven, kjente meg ikke.
        Hyrdene falt fra meg,
        profetene spådde ved Ba’al
        og holdt seg til gagnløse guder.

    13 For to onde ting har mitt folk gjort:
        De har gått bort fra meg,
        kilden med levende vann,
        og de har hogd seg brønner,
        sprukne brønner som ikke holder vann.

Gud sørger, og stiller viktige spørsmål. De hadde jo alt å vinne ved å holde seg til Gud, og mye å tape på det motsatte. Likevel.... 
Det var et par ting som fikk meg til å sammenligne dette med noe jeg kjenner igjen;

 25 La ikke din fot bli bar,
        og spar din strupe for tørst!
Men du svarer: «Nei, det er nytteløst,
        for jeg elsker de fremmede, dem vil jeg følge.»

 36 Å, hvor lett du tar det
        med å velge en annen vei!

Av en eller annen grunn fikk dette meg til å sammenligne med tema "trim og kosthold".... du vet...i forhold til valg? Vi VET hva som er sunt, og hva som gir vinning, sant? Men hvor lett det er å velge det som drar i motsatt retning...? Hvor lett det er å gi opp, og gi etter...?
Kanskje en dårlig sammenligning, men vi fristes og dras av begjær. Noe lignende tror jeg det var for Israel, der de lot seg påvirke av alle andre rundt seg. Ja, vi mennesker er lett påvirkelige - på godt og vondt.

Herre, takk for at du er trofast! Så godt det er å lese om din lengsel etter ditt folk. Herre, lær meg av Din trofasthet, så også jeg er trofast tilbake!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar