mandag 12. august 2019

Jes 56

Mitt hus skal være et bønnens hus - det er overskriften på dagens kapittel. Dette siterte også Jesus, når han en dag refset de som hadde gjort templet til noe helt annet enn dette (Matt 21;13)

Første del av kapitlet forteller om Guds kjærlighet til oss. Og om hvordan Gud ønsker at vi skal svare på den.

Så sier Herren: Hold lov og rett
        og gjør det som rett er!
        For min frelse er nær, den kommer,
        og min rettferdighet skal åpenbares.
   
  2 Salig er den som gjør det jeg vil,
        hvert menneske som står fast ved det,
        så han holder sabbaten
        og ikke vanhelliger den,
        og vokter sin hånd fra å gjøre noe ondt.


Fantastisk å lese fortsettelsen, som nevner både fremmede og "gjeldinger" Gud er Far for både jøder og fremmede. Og han er Far for de som ikke helt fikk det til...(står i gjeld)

 3 Den fremmede som har sluttet seg til Herren,
        skal ikke si:
        «Herren vil skille meg ut fra sitt folk.»
        Og den som er gjeldet, skal ikke si:
        «Jeg er bare et tørt tre.»
   
  4 For så sier Herren: De gjeldinger
        som holder mine sabbatsdager,
        som velger å gjøre det jeg vil,
        og holder fast ved min pakt,
   
  5 dem gir jeg minnesmerke og navn
        i mitt hus og innenfor mine murer.
        Jeg gir dem det som er bedre
        enn sønner og døtre: et evig navn,
        som ikke skal slettes ut.
   
  6 Og de fremmede som har sluttet seg til Herren,
        som vil tjene Herren og elske hans navn
        og være hans tjenere,
        alle som holder sabbaten
        og ikke vanhelliger den,
        men holder fast ved min pakt,
   
  7 dem fører jeg til mitt hellige fjell
        og lar dem glede seg
        i mitt hus der de kan be.
        Deres brennoffer og slaktoffer
        skal bli mottatt vel på mitt alter.
        For mitt hus skal kalles
        et bønnens hus for alle folk.

   
  8 Ja, så lyder ordet fra Herren vår Gud,
        som samler de fordrevne av Israel:
        Enda flere vil jeg føre sammen
        foruten dem som alt er samlet.
 




Kapitlet avslutter ikke like positivt, der profeten omtaler disse som velger sine egne veier 

De vender seg alle hver sin vei
        til sin egen vinning:
   
 12 «Kom, jeg skal hente vin,
        så vi kan drikke oss fulle!
        Og morgendagen skal bli som denne,
        en stor og herlig dag.»


Herre, jeg ber for dagen i dag. På arbeid, hjemme og i kirken i kveld. 
Det beste valget er alltid "å slutte seg til Herren". Ingen tar seg av meg som Deg. Også i dag vil jeg be Davids bønn fra salme 139; 

 23 Ransak meg, Gud, og kjenn mitt hjerte,
        prøv meg og kjenn mine tanker.
   
 24 Se om jeg er på den onde vei,
        og led meg på evighetens vei.







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar