onsdag 31. juli 2019

Salme 26

Det er en sterk David vi møter i dagens salme. Veldig sterk vil jeg si. Til og begynne med syntes jeg nesten det var litt i overkant. Som om han sa "jeg er bedre enn dem" (v,4-5) Men etter å ha lest salmen et par ganger til, så ser jeg at det handler ikke om "dem" i det hele tatt. Det handler om David, og valg han tar hver dag. "Jeg og mitt hus, vi vil tjene Herren"

Likevel overgår han alt mot jeg noen gang har hatt, når han sier at Gud kan teste ham. 

Herre, hjelp meg til min rett!
        For jeg har vært hel i min ferd.
        Jeg stoler på Herren og vakler ikke.
   
  2 Prøv meg, Herre, gransk meg nøye,
        prøv hjerte og nyrer som med ild!
   
  3 Jeg har hatt din trofasthet for øye
        og har vandret i din sannhet.


Nå så jeg noe nytt igjen; "Jeg har hatt DIN trofasthet for øye"
Det handlet ikke om David heller egentlig, men om Guds trofasthet. Noe David holdt fast ved hele livet - også når han bommet på målet...

7 mens jeg lar takkesangen lyde
        og forteller om alle dine under.
   
  8 Herre, jeg elsker huset du bor i,
        stedet hvor din herlighet har sin bolig.


Jeg kan ikke stå like rak som David og si "Gud gransk meg nøye, du finner ingen feil..." Men det er en annen bønn jeg gjerne ber med David, fra salme 139

 23 Ransak meg, Gud, og kjenn mitt hjerte,
        prøv meg og kjenn mine tanker.
   
 24 Se om jeg er på den onde vei,
        og led meg på evighetens vei.


Jeg er ikke redd for at Gud skal granske meg, for de feil han finner vil han tilgi og veilede meg videre i Hans sannhet. For det er jo der jeg vil være! Jeg fikk lyst til å avslutte med v.7 og 8 en gang til, og la det være dagens lovsang og takkebønn.


            jeg lar takkesangen lyde
        og forteller om alle dine under.
   
  8 Herre, jeg elsker huset du bor i,
        stedet hvor din herlighet har sin bolig.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar