fredag 26. juli 2019

Jes 53

Dagens kapittel må være en av bibelens sterkeste! Jeg fikk nesten lyst til å sitere hele. Men du kan lese hele kapitlet her. Det rommer rett og slett selve budskapet. Lik Joh 3;16

Det var også sterkt å lese, etter gårsdagens refleksjoner, der Job og hans venner snakker om å få igjen som fortjent... Det var hva de hadde lært å tro. 
Lurer på hva Jesaja selv tenkte, når han fikk dette budskapet? For det var jo totalt annerledes enn hva de hadde vokst opp med? Kanskje han så sammenhengen allerede da, mellom offerlammet og denne Herrens tjener han her snakker om? Han nevner lammet i v.7

Sterkt å tenke på at dette budskapet kom så mange år før Jesus ble født. Guds hjerte og tanke for oss.

 4 Sannelig, våre sykdommer tok han på seg,
        og våre smerter bar han.
        Vi trodde han var blitt rammet,
        slått av Gud og plaget.
   
  5 Men han ble såret for våre overtredelser
        og knust for våre misgjerninger.
        Straffen lå på ham for at vi skulle ha fred,
        ved hans sår har vi fått legedom.
   
  6 Vi fór alle vill som sauer,
        vi vendte oss hver sin vei.
        Men skylden som vi alle hadde,
        lot Herren ramme ham.
   
  7 Han ble mishandlet, men bar det ydmykt;
        han åpnet ikke sin munn,
        lik lammet som føres bort for å slaktes,
        lik sauen som tier når den klippes.
        Han åpnet ikke sin munn.


 11 Etter all sin møye og sjelenød
        skal han se lys og mettes.
        Min rettferdige tjener
        skal gjøre de mange rettferdige
        når de kjenner ham;
        for han har båret deres synder.
   
 12 Derfor overgir jeg de mange til ham,
        de mektige skal han få til bytte,
        fordi han gav sitt liv i døden
        og ble regnet blant overtredere.
        Han tok på seg de manges synd
        og gikk i forbønn for syndere.


Dette er den Gud jeg tror på. 
Jeg måtte reflektere litt over det... forstår jeg virkelig hva dette innebærer? Hvor stort det er? Hva det betyr for meg? Og deg?

Ord som dukket opp i tankene mine, var det med å fatte bredden, høyde og dybden ;-) Ordene kommer fra Paulus bønn i Efeserbrevet, en bønn jeg virkelig kjenner på i dag;

14 Derfor bøyer jeg mine knær for Faderen, 15 han som har gitt navn til alt som heter far og barn i himmel og på jord. 16 Jeg ber om at han som er så rik på herlighet, må styrke dere i det indre menneske med sin kraft og med sin Ånd, 17 så Kristus ved troen kan bo i deres hjerter, og dere kan stå rotfestet og grunnfestet i kjærlighet. 18 Da kan dere sammen med alle de hellige bli i stand til å fatte bredden og lengden, høyden og dybden, 19 ja, kjenne hele Kristi kjærlighet, som er mer enn noen kan fatte, og bli fylt av hele Guds fylde. 20 Han som virker i oss med sin kraft, og kan gjøre uendelig mye mer enn alt det vi ber om og forstår,21 ham være ære i menigheten og i Kristus Jesus gjennom alle slekter og i alle evigheter! Amen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar