tirsdag 5. mars 2019

Salme 12

En liten salme i dag, så jeg valgte å legge inn hele. Den hadde en nydelig overskrift

Herre, du vil verne oss 

Overskriften gledet meg, og jeg kjente på samme takknemlighet som David. Men denne takken kommer tydeligvis i en tung periode, for her virker det som David bærer på skuffelser;

  Til korlederen. Etter «Den åttende». En Davids-salme.
   
  2 Redd meg, Herre! De fromme er borte,
        det fins ikke trofaste mennesker mer.
   
  3 Hver mann taler løgn med sin neste,
        har falske lepper og tvedelt sinn.
   
  4 Måtte Herren utrydde alle dem
        som har falskhet på leppene
        og store ord på tungen!
   
  5 De sier: «Tungen gir oss styrke,
        og vi har leppene med oss.
        Hvem kan da mestre oss?»
   
  6 «Fordi vergeløse undertrykkes,
        og fattige stønner,
        vil jeg reise meg nå,» sier Herren.
        «Jeg vil frelse dem
        som lengter etter hjelp.»

   
  7 Herrens ord er rene ord,
        lik sølv som er lutret i smelteovnen,
        sju ganger renset.
   
  8 
Herre, du vil bevare oss,
        alltid verne oss
mot denne slekt,
   
  9 når gudløse mennesker farer omkring,
        og usseldom får makten blant folk.


Lurer på hvilke skuffelser han har møtt på her? Det vet jeg ikke, men at vi i blant kjenner på skuffelser i møte med andre mennesker, det har vi nok alle opplevd. Både av stort og smått...
Jeg kjenner også på den samme takknemligheten som David beskriver.
Herrens Ord er rene, og han vil frelse den som lengter etter hjelp. Han vil bevare og verne oss, midt i det vi møter. 

Herre, takk at du er med meg når jeg møter på skuffelser. Ikke bare i møte med andre, men også på egne skuffelser. For det skjer også rett som det er må jeg innrømme. At jeg er skuffet over meg selv og mine egne handlinger og reaksjoner. Da trenger jeg også hjelp, både til å takle og til å gjenopprette og starte på nytt. 

Herre, jeg ber for dagen i dag. For jobben og menneskene jeg møter der av store og små. Jeg ber for samarbeidet med både barn, foreldre og kolleger. 
Jeg ber for samlingen i kirken i kveld, med sangere og musikere. Jeg ber for dem alle, både kor og medlemmer. Velsign og veiled oss. Aller mest ber jeg for hun som skal lede samlingen i kveld. Herre, velsigne henne gjennom hele dagen!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar