lørdag 16. mars 2019

Rom 13

I dagens kapittel starter Paulus med å undervise om respekt for myndighetene;

 6 Dere betaler jo også skatt. Og myndighetene er Guds tjener og er satt til å ta seg av dette.  7 Oppfyll deres forpliktelser mot alle. Betal skatt til den som skal ha skatt, og toll til den som skal ha toll. Vis respekt for den som har krav på respekt, og gi ære til den dere skylder 

Dette minner meg også om oppfordringen vi også har til å be for myndighetene. 

Paulus fortsetter å undervise om kjærligheten;

8 Bli ingen noe skyldig, annet enn det å elske hverandre. Den som elsker sin neste, har oppfylt loven. 
10 Den som har kjærlighet, gjør ikke noe ondt mot sin neste. Derfor er kjærligheten oppfyllelsen av loven. 
 14 Men kle dere i Herren Jesus Kristus

Dette får meg igjen til tenke på undervisningen vi fikk for noen søndager siden, denne lovsangs kappen som vi kunne ta på oss. Paulus bruker dette bildet i flere sammenhenger. Det som kommer fram, er i alle fall at vi skal gjøre vår del. Vi får alt av Gud, men må handle på det vi går. Som å ikle oss Kristus, ta på oss en lovsangs kappe. I Ef.6 får vi flere tips om hva vi kan kle oss med;

13 Ta derfor Guds fulle rustning på, så dere kan gjøre motstand på den onde dag og bli stående etter å ha overvunnet alt. 14 Stå da klar med sannheten som belte om livet og med rettferd som brynje, 15 og ha som sko på føttene den beredskap som fredens evangelium gir.16 Grip framfor alt troens skjold; med det kan dere slokke alle den ondes brennende piler. 17 Ta frelsens hjelm og Åndens sverd, som er Guds ord. 

Å Herre, i dag vil jeg takke deg for alt du gir og har gitt. Takk for at du utruster meg til dagen i dag! I dag tar jeg på meg rustningen :-) Sannhetens belte, din rettferdighet er min brynje, og mine sko heter fredens evangelium. Jeg løfter opp troens skjold og tar på frelsens hjelm. Takk for Den Hellige Ånd som er med meg gjennom hele dagen. Og ikke minst; takk for Ordet som er til stor velsignelse og hjelp. Ett av våre våpen faktisk! Jeg ber for dagen i dag!

Gud velsigner deg også, som leser! Fantastisk hva du har fått av Gud, ikke sant? 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar