mandag 18. mars 2019

1.Sam 3

Gutten Samuel gjorde nå tjeneste for Herren, og Eli hadde tilsyn med ham. I de dager kom det sjelden ord fra Herren, og av syner var det få. 

Slik starter dagens kapittel. Først tenkte jeg at det var trist at det var slik. Men vi har lest hvordan sønnene som tjente i templet, bar seg dårlig ad og utførte ikke sine oppgaver. De var rett og slett likegyldige. 
Men tenk at Hanna opplevde slik bønnesvar og Guds nærvær midt i det som helt tydelig var en "tørketid" Det er mulig!  

En natt ropte Gud på Samuel, som trodde det var Eli. Da Samuel kom løpende for tredje gang, forstod Eli at det var Gud. Og nå var også Samuel mottagelig for å høre fra Gud.
 10 Da kom Herren og stilte seg foran ham. Han ropte som før: «Samuel, Samuel!» Og Samuel svarte: «Tal, din tjener hører!»

Så bra at Gud ropte flere ganger :-) Han ga seg ikke før Samuel forstod og var klar.
Samuel får høre fra Gud for første gang i sitt liv, og for en tøff start! Heldigvis hadde Gud også gitt budskapet til Eli tidligere. Men det ser ikke ut til at Eli hadde tatt tak i problemet Gud fortalte ham om likevel...

 13 Jeg har kunngjort for ham at jeg vil felle dom over ætten hans for alle tider, for den misgjerning han gjorde. Han visste at sønnene hans forbannet Gud, men talte dem like vel ikke til rette.

Noen ganger er det rett og slett farlig å bare se gjennom fingrene. 

 19 Så vokste Samuel opp. Herren var med ham og lot ikke noen av hans ord falle maktesløse til jorden. 20 Da skjønte hele Israel fra Dan til Be’er-Sjeba at Samuel var betrodd å være profet for Herren. 21 Herren fortsatte med å vise seg i Sjilo; der åpenbarte Herren seg for Samuel gjennom sitt ord.

Samuels liv med Gud var synlig og klart for de som var rundt ham.

Herre, i dag kommer jeg til deg. Så godt å stå her, innfor din trone, her hvor du har åpnet veien og ønsket meg velkommen inn. Jeg løfter armene mot deg og lovsynger deg gjennom Ordet. Kom til å tenke på en lovsang som sier "Kom, velsigne Herren" Trenger du det da? Å bli velsignet, du som allerede ER velsignet? Jeg vil i alle fall snakke varmt og deg, for du er GOD. Du er også mektig og hellig. Du er STOR, skaperen av alt. Du er den første og den siste. 
Takk at jeg kan komme fram for din trone, og ta imot renselse og fornyelse og kraft og veiledning. Jeg står for din trone og tar imot. Tenk at jeg er barn av en KONGE :-)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar