tirsdag 5. februar 2019

Salme 9

Først valgte jeg meg ut disse versene fra dagens salme. Kjente jeg kunne synge med i dem og glede meg over dem.

2 Jeg vil takke deg, Herre, av hele mitt hjerte
        og fortelle om alle dine under.
   
  3 Jeg vil glede og fryde meg i deg
        og lovsynge ditt navn, du Høyeste.


 10 Herren er en borg for de undertrykte,
        en borg i trengselstider.
   
 11 De som kjenner ditt navn, har tillit til deg,
        for du svikter ikke dem som søker deg, Herre.
   
 12 Syng for Herren, som bor på Sion,
        kunngjør hans storverk blant folkene!



Resten av salma var litt vanskeligere, med sine beskrivelser av både krig og dom. Men mellom alle disse ordene lå det også håp. Jeg måtte lese hele salmen flere ganger, og det kan anbefales. Gud har mer å fortelle!

18 Til dødsriket skal de gudløse fare,
        alle folkeslag som glemmer Gud.
   
 19 Men de fattige blir ikke glemt for alltid,
        de hjelpeløse er ikke for evig uten håp.
   
 20 Herre, reis deg!
        La ikke mennesker få makten,
        la folkeslag få sin dom for ditt åsyn!
   
 21 Herre, la folkene rammes av redsel,
        så de skjønner at de bare er mennesker. 
                                                      Sela


Sterke ord, og ikke helt lett for meg å synge "sela" - men i blant må vi også innse alvor. Gud, hva vil du fortelle gjennom dagens ord? 
Jeg ønsker selvsagt ikke at noen skal rammes av redsel. Men i blant trenger vi og virkelig ristes våken for å virkelig SE det Gud ønsker å vise oss. Han som ønsker å lede oss på den gode vei!!

Jeg har ofte brukt Davids bønn fra salme 139, og det vil jeg også i dag, sammen med den glade lovsangen vi startet med i dag.
23 Ransak meg, Gud, og kjenn mitt hjerte,
        prøv meg og kjenn mine tanker.
   
 24 Se om jeg er på den onde vei,
        og led meg på evighetens vei.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar