onsdag 16. januar 2019

Salme 7

 2 Herre, min Gud, jeg tar min tilflukt til deg.        Frels meg og fri meg fra alle som jager meg,
    
Slik åpner dagens salme, og den fortsetter ganske frimodig;

   
  4 Herre, min Gud, har jeg handlet slik
        at det er urett i mine hender,
   
  5 har jeg gjort ondt mot min venn
        og ranet min motstander uten grunn,
   
  6 da kan fienden jage meg og nå meg,
        trampe meg levende til jorden
        og kaste min ære i støvet. 
                                                      Sela


Jeg kunne ikke ha bedt med samme frimodighet. Jeg har ikke med vilje gjort ondt mot noen, men "urett i mine hender" kan ha hendt... 

Men så vet jeg jo også at David som ber denne bønnen, gjorde begge deler... urett i sine hender og ondt mot en venn. Han møtte konsekvensen for dette, men sin Gud mistet han ikke. 
Halleluja for en Gud med nåde og kjærlighet!
Så når David senere også ber frimodig om at Gud skal ransake og kjenne hans hjerte, så er det i trygghet om at Gud vil veilede, rense og hjelpe. Det faktisk bra at Gud viser hva som er feil og hva som bør gjøres annerledes. En mulighet for gjenopprettelse. 

  10 Gjør ende på de gudløses ondskap,
        men la den rettferdige bli stående!
        Du som prøver hjerter og nyrer,
        du er en rettferdig Gud.
   
 11 Gud er mitt vernende skjold,
        han frelser de oppriktige av hjertet.

    18 Jeg priser Herren for hans rettferd
        og lovsynger navnet til Herren, Den Høyeste.


Davids bønn blir min bønn i dag.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar