torsdag 31. januar 2019

Job 9

Job tok til orde og sa:
   
  2 Ja, jeg vet at det er som dere sier:
        Hvordan kan et menneske ha rett mot Gud?

Job har prøvd å si at han er uskyldig, men i dagens kapittel gir han støtte til vennene sine, selv om de tar feil. Han forstår hvorfor si sier som de gjør. Det er jo hva de har lært (mine refleksjoner)

På tross av sin smerte, har han en lovsang til Gud. En lovsang som inneholder både ære og smerte...

 4 Dyp er hans visdom, og stor er hans kraft.
        Hvem kan trosse ham og slippe vel ifra det?
    8 Alene spente han himmelen ut
        og skrider fram over havets bølger.
   
  9 Han skapte Løven og Orion,
        Sjustjernen og sørhimmelens stjernebilder.
   
 10 Ja, han gjør storverk som ingen kan granske,
        og under som ingen kan telle.
   
 11 Når han går forbi meg, ser jeg ham ikke;
        han farer forbi, og jeg merker det ikke.

 20 Selv om jeg har rett, må jeg regne meg for skyldig,
        om jeg er skyldfri, dømmer han meg.

  25 Mine dager går fortere enn noen kan løpe,
        de flyr, og jeg får ikke oppleve lykke.
(så mørkt at han ikke kan se lyset i den andre enden av tunnelen. Så mørkt at det ser ut som slutten. Også vet vi at lykken kom igjen til Job, men det trøster ham ikke nå, for han vet ikke)

 34 Å, om Gud tok riset bort,
        så frykten for ham ikke skremte meg!
   
 35 Da talte jeg uten å frykte ham;
        for jeg vet at jeg ikke har grunn til det.

Han forstår sine venner, men fortsetter å rope ut sin uskyld. Han er frimodig også, midt i sin smerte. Tror jeg ville begynt å gruble på om vennene hadde rett jeg... Men så er jeg heller ikke den gode mannen som Job var :-D

Herre, i dag ber jeg for de som lider i smerter, uansett om det er en grunn eller ikke... Du er en Gud som møter oss, både med styrke og nåde, ja til og med helbredelse. Jeg vet du er GUD, og jeg har ofte opplevd å merke både din hjelp, din nåde, din styrke - men jeg må også innrømme at at det kjennes som Job beskriver i v.11 og 16
  11 Når han går forbi meg, ser jeg ham ikke;
        han farer forbi, og jeg merker det ikke.
 16 Og gav han meg svar når jeg ropte,
        kunne jeg ikke tro at han hadde hørt meg.

Det var da tunge ord av en som TROR...? For jeg tror virkelig. Aldri om jeg vil slippe taket i det. Jeg måtte bare gi uttrykk for at jeg kjenner det som Job i blant, enda jeg har det så godt. Jeg tror flere kan kjenne det slik i blant, og rope "Gud hvor er du?" Måtte jeg alltid holde fast ved deg Gud, for ingen er som DU. Og jeg tror på at en dag skal vi virkelig får smake og kjenne og SE DEG. 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar