tirsdag 1. januar 2019

Job 6

Da tok Job til orde og sa:
   
  2 Å, om mitt mismot kunne veies
        og min ulykke legges i vektskålen.
   
  3 For nå er den tyngre enn sanden ved havet;
        derfor taler jeg så tankeløst.


.... ja det var jo noe å starte det nye året med, tenkte jeg, da jeg leste dagens kapittel. Men så kom jeg ganske raskt på at det faktisk er en del mennesker som starter det nye året med en slik fortvilelse. Da kjente jeg medfølelse...

Jobs smerte og fortvilelse er stor, og han lengter virkelig etter hjelp. Så dyp har fortvilelsen blitt, at hjelpen han søker er ganske dramatisk.

8 Å, om min bønn ble oppfylt,
        om Gud ville innfri mitt håp!
   
  9 Å, om han besluttet å knuse meg,
        løftet sin hånd og skar over min livstråd!
   
 10 Da hadde jeg likevel en trøst
        og kunne hoppe av glede under bitter smerte.
        For jeg har ikke fornektet Den Helliges ord.


Selv vennene hans har sviktet

 15 Mine brødre har sviktet som en bekk,
        som et elveleie der vannet blir borte.


Herre, i dag ber jeg for både de som lider, og for vennene som er rundt dem.  Herre, måtte jeg være en god venn for den som trenger det! Jeg ber for det nye året. Jeg ber for vår kirke som har som mål å være med å bygge et varmere samfunn. Vi trenger det! Hjelp oss å være til trøst og hjelp for de som lider. Ja, hjelp oss og SE hva vi kan gjøre, og handle på det.

Vi ønsker et godt nytt år
Herren velsigne deg og bevare deg. 
Herren la sitt ansikt lyse over deg og være deg nådig. 
Herren løfte sitt ansikt på deg og gi deg fred  
4 Mos 6:24-26

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar