onsdag 9. januar 2019

1.Mos 13

I dagens kapittel får vi virkelig se hvilket hjertelag Abraham har. Abraham som hele tiden har ledet reisen, har også sin nevø med seg.
Jeg tror Abraham og Lot hadde et godt forhold til hverandre. Det var vel derfor Abraham ville ha ham med seg? De hadde hvert sitt hushold og sine egne tjenere, men de reiste sammen og oppholdt seg på samme sted. 
Det var faktisk ikke mellom dem det ble uro. Det var mellom deres tjenere.
7 Så ble det trette mellom dem som gjette feet for Abram, og dem som gjette for Lot. 
Det ble rett og slett trangt om plassen.

Uti fra v.2 og 5 forstår vi at Abraham var den rikeste av de to. Det var jo også han som la ut på reisen og inviterte Lot med seg. Så Abraham var utvilsomt lederen av de to. Han kunne sagt "Siden jeg har flest dyr og trenger mest plass, så reiser jeg til det området som har best tilgang til beite. Det er mer enn god nok plass for deg i området rundt ellers....
Nei, både hjertelag og tro (tenker jeg) gjorde at Abraham ga Lot dette valget;

8 Da sa Abram til Lot: «Kjære, la det ikke være trette mellom meg og deg og mellom mine gjetere og dine! Vi er jo frender.  9 Ligger ikke hele landet åpent foran deg? Skill heller lag med meg! Tar du til venstre, skal jeg dra til høyre; og tar du til høyre, skal jeg dra til venstre.»

Å være en god leder er mer enn å bestemme :-D

Herre, i dag ber vi for alle våre ledere. Både i kirke og i landet vårt. Vi ber spesielt for ledere i høye stillinger. Du kan røre ved deres hjerter! For det er like viktig som deres lederegenskaper. 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar