lørdag 15. desember 2018

Salme 4

Dagens lille salme har overskriften "kveldssang" Minner jo også om en kveldsbønn :-)

 4 Vit at Herren gjør under
        for den som er trofast mot ham.
        Herren hører når jeg roper til ham.


8 Du gir meg større glede i hjertet
        enn andre har
        når det er overflod av korn og vin.
   
  9 I fred vil jeg legge meg ned og sove.
        For du, Herre, bare du
        lar meg hvile trygt.


Jeg har fått en rutine på det å søke Gud om morgenen. Det er så godt å starte dagen slik. Egentlig skulle jeg gjerne fått inn vanen til å gjøre det enda oftere. For disse stundene er så gode. Jeg har inntrykk av at David virkelig søkte Gud både natt og dag. 

I salme 59 sier han;
 17 Men jeg vil synge om din makt
        og juble hver morgen over din trofasthet.
        For meg er du blitt en borg,
        en tilflukt på nødens dag.


I salme 25 sier han
5 La meg få vandre i din sannhet;
        lær meg, Gud, for du er min frelser.
        Jeg venter dagen lang på deg.


og i dagens salme er det kveldsbønn. Ja, til og med om natten venter han på sin Gud. I salme 16 sier han;

 7 Jeg priser Herren, som gir meg råd;
        ja, også om natten får jeg
        rettledning i mitt indre.


Herre, jeg priser Deg og kjenner stor glede ved å tenke på at du er her hele tiden, døgnet rundt. Du er ikke en som har åpningstider "mellom 10 og 12", men hele døgnet kan vi søke Deg og finne Deg. Takk for at du er en Gud som hører bønn. Det er ikke alltid vi ser svarene, men at at Du hører og er nær, det tror jeg på!
Jeg ber for dagen i dag, og for de jeg møter. Herre, jeg ber spesielt for denne julen. Måtte det være en jul hvor de får mange tanker om Deg. La de komme på at denne julen faktisk handler om en STOR GLEDE fra DEG.


(samme tema fra 2016)




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar