lørdag 29. desember 2018

Jes 10

Den store regnskapsdagen.... Det handler om dom og konsekvenser i dagens kapittel. Men selv om dette er fra den gamle pakt og fra eldgammel tid, så har den noe å fortelle oss i dag. 

Dommen i dagens kapittel rammer først og fremst "hovmodige røvere"...

Ve dem som gir urettferdige påbud
        og forskrifter som fører til ulykke!
   
  2 De driver småkårsfolk bort fra retten,
        og tar fra de vergeløse i mitt folk
        det som de har rett til.
        Også enkene tar de som bytte,
        og farløse plyndrer de.
   
  3 Men hva vil dere gjøre på regnskapsdagen,
        når stormværet kommer langt bortefra?
        Hvem vil dere fly til for å få hjelp,
        hvor vil dere gjøre av deres rikdom?
   
  4 Da blir det ingen annen utvei
        enn å synke i kne blant fanger
        eller å falle blant de drepte.


Må jo si at dommen var forståelig her.... sant? 
Men hva kan jeg lære? At de gjorde noe riv ruskende galt er én ting, noe annet er hva de valgte å bygge på. Ingenting av det var varig. Plutselig var de selv et offer... uten noe. 

Også kongen var temmelig hovmodig og bygde på ting som ikke varig;
da krever jeg Assurs konge til regnskap
        for følgene av hans hovmodige ferd
        og for stoltheten som lyser fra hans øyne.
   
 13 For han har sagt:
        «Dette har jeg gjort med min sterke hånd,
        og i min visdom, for jeg er klok.
        Jeg utslettet grenser mellom folkeslag
        og plyndret deres skatter.
        Som en kjempe styrtet jeg fyrster fra tronen.
   
 14 Min hånd grep etter folkenes rikdom


Joda, det er lett å se feilene når vi ser dem utenfra... men når jeg selv står midt oppi det...? Vel, nå er jeg ikke den som røver fra andre, eller som står på en trone og skryter hemningsløst. Men hovmod kan jeg da kjenne på i blant, og samle på ting som ikke varer gjør jeg også. Kommer Gud med sin dom da...? 
Vi lever i en ny pakt. Gud kommer ikke med sin dom (den lot han ramme JESUS) men han kommer med sin veiledning. Den Hellige Ånd vil vise meg hvilke verdier jeg bør bygge på, og hvordan jeg kan leve det beste livet. Gud dømmer fortsatt synden, men vil frelse mennesket. Da gjelder det å vite "hvem vi kan fly til" og bygge på dette evige og varige. 

20 Den dagen skal Israels rest
        og de av Jakobs ætt som er berget,
        ikke lenger støtte seg til ham som slo dem,
        men i troskap skal de støtte seg
        til Herren, Israels Hellige.
   
 21 En rest skal vende om, en rest av Jakob,
        til den veldige Gud.

27 Den dagen skal det skje
        at byrden blir tatt bort fra din skulder
        og åket fra din nakke;
        du blir i godt hold, så åket sprenges.
 


Herre, jeg forstår ikke alt i dagens kapittel. Det er trist å lese om all ondskapen og om dine dommer... Men også godt å vite at du er en Gud som bryr deg. Det er ikke slik du vil ha det. Ikke slik du ønsker at det skal være heller. 
  Du salver mitt hode med olje,
        mitt beger flyter over.
   
  6 Bare godhet og miskunn
        skal følge meg alle mine dager,
        og jeg får bo i Herrens hus
        gjennom lange tider.

Slik beskriver kong David sin Gud. Og dette tror jeg er Guds lengsel også i dag. 

Herre, takk for at du veileder og hjelper meg. Jeg tar ikke alltid de gode valgene, og rett som det er må jeg ta konsekvensen av det. Men takk for at jeg alltid kan "fly til deg for å få hjelp", min trofaste Gud og Far. Din kjærlighet og omsorg får jeg av nåde bo i :-D Kong David sier også;
 5 Bakfra og forfra omgir du meg,
        du har lagt din hånd på meg.
   
  6 Det er for underfullt til å skjønne,
        det er så høyt at jeg ikke kan fatte det.


Dette er den beste verdien vi kan bygge på. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar