tirsdag 27. november 2018

Rom 2

Jeg tror mange vil kjenne seg igjen i dette å dømme andre....(som dagens kapittel skriver en del om) Det er så fort gjort. Jeg har det som mål å ikke gjøre det, men likevel faller jeg i fella rett som det er. Om jeg ikke alltid sier det høyt, så kan jeg likevel kjenne tanken komme.

Det Paulus snakker om, er at vi også dømmer andre for ting vi også gjør selv. Kanskje fordi vi vet hva som egentlig er rett? Også føler vi oss litt bedre når vi ser andre gjør det også...? Men det blir ikke mer rett av den grunn. Tvert imot...

I blant kan det være kunnskap som gjør at vi dømmer. Vi tror at vi vet... bedre...

17 Og nå, du som kaller deg jøde: Du stoler på loven og er stolt av din Gud, 18 du kjenner hans vilje og kan avgjøre hva som er det rette, fordi du er opplært i loven.19 Du er viss på at du kan veilede de blinde, være et lys for dem som er i mørket,20 oppdra de uforstandige og være lærer for de umodne, fordi du i loven har det fullkomne uttrykk for kunnskap og sannhet. 21 Du som vil være lærer for andre, lærer du ikke deg selv? Du som forkynner at en ikke skal stjele, stjeler du selv?

Om dette er hva jeg stoler på, så vil jeg møte både konsekvens og dom. 
"Det var da voldsomt så negativt da?" tenker du kanskje. Men jeg tror Paulus bare understreker et ansvar vi har overfor hverandre, og at det vi skal stole mest på, er Guds nåde og godhet. Ikke hva vi selv (eller andre) kan få til.

4 Eller forakter du hans uendelig store godhet, overbærenhet og tålmodighet? Skjønner du ikke at Guds godhet driver deg til omvendelse? 

Det er noe å tenke på, når jeg dømmer... enten det er andre jeg dømmer, eller jeg dømmer meg selv. Jeg tror det er ganske mange som er harde dommere mot seg selv. Ja, det kan til og med være grunnen til at de også dømmer andre.

Herre, takk for at det er nettopp din godhet som driver oss til omvendelse. I dag ber jeg for alle de som dømmer - enten det er andre eller seg selv. La de få smake og se at du er god (salme 34;9) Takk for at vi kan få hvile i deg, framfor å stole på hva vi selv må få til. Kom også til å tenke på Ord 10;22 som sier
Det er Herrens velsignelse som gir rikdom,
        eget strev legger ingenting til.



(tanker om Rom 2 fra 2016)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar