fredag 13. juli 2018

Salme 132

Dagens salme viser bl.a. forholdet mellom kong David og Gud.

 Herre, tenk på David,
        på all den møye han holdt ut!
   
  2 Han sverget Herren en ed,
        gav Jakobs Veldige et løfte:
   
  3 «Jeg går ikke inn i min bolig
        og legger meg ikke på mitt leie,
   
  4 jeg unner meg ikke blund på øynene,
        lar ikke øyelokkene få hvile
   
  5 før jeg har funnet et sted for Herren,
        en bolig for Jakobs Veldige.»


11 Herren har sverget David en ed,
        et pålitelig ord, som han ikke går fra:
        «Menn som er av din ætt,
        vil jeg sette på din trone.
   
 12 Hvis dine sønner holder min pakt
        og den lov som jeg vil lære dem,
        så skal også deres sønner
        for alltid sitte på din trone.»


Til og med Jesus er etterkommer av Davids slekt (selv om Jesus også var før David :-)

David var konge med makt, og hadde alt han trengte. Han kunne blitt selvgod og stor på det.... men Gud hadde vært med ham hele veien, fra han var en liten gjetergutt. Og Gud var hele livet til David. En han satte sin lit til og som han verdsatte høyt. Han er virkelig et forbilde. 

Herre, jeg ser at Du kan bli en enda større del av livet mitt. Takk for det Du allerede er for meg! Jeg ønsker å bli mer for Deg... det er noe jeg vil reflektere over i dag.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar