torsdag 5. april 2018

Ap.gj.3

Dagens kapittel fortsetter å fortelle om en sterk Peter. Om Peter selv hadde hørt meg, ville han straks pekt på Jesus (v.12) Jeg vet at det var Jesus som fylte hele Peter, likevel beundrer jeg ham. Ikke minst for hans åpne hjerte og hans sterke tro.

Peter hadde likevel noe jeg gjerne skulle hatt.... I tre år gikk han sammen med Jesus og så og lærte av Ham. Han hadde en fantastisk mentor. Selv etter at Jesus døde og oppstod var han Peter sin mentor. Det ser vi spesielt i samtalen på stranden, der Jesus spør om Peter elsker ham, og Peter gir et ærlig svar tilbake. (Joh.21) Jesus styrker hans tro og viser ham tillit.

Nå vet jeg at også jeg har Jesus å gå til. Men Peter hadde også en fysisk, menneskelig mentor. Jeg tror vi trenger begge deler. Forbilder som lærer oss opp i "vår høyhellige tro" som Paulus i blant refererer til i brevene.

Men tilbake til teksten. Det var ikke småtterier Peter hadde i sin tro på Jesus;
 4 De så fast på ham, og Peter sa: «Se på oss!» 5 Han gjorde det og håpet de ville gi ham noe.  6 Men Peter sa: «Sølv eller gull har jeg ikke, men det jeg har, vil jeg gi deg. I Jesu Kristi, nasareerens navn befaler jeg deg: Reis deg og gå!»  7 Og han grep hans høyre hånd og reiste ham opp. Straks fikk han styrke i føttene og anklene,  8 han sprang opp, kunne stå og gikk så omkring. Han fulgte dem inn på tempelplassen, hvor han snart gikk, snart sprang, mens han lovpriste Gud.  9 Og alle så ham løpe omkring og prise Gud.

Underet fikk mannen til å prise Gud :-D 
Nå var det mange andre som flokket seg rundt Peter og Johannes pga dette, men Peter ville absolutt ikke ta æren. Han visste hvor dette kom fra og forkynte det klart og tydelig. Underet ble rett og slett en gyllen anledning til å vitne om Gud. Peter hadde forresten et spennende navn på Jesus i v.15 Livets høvding :-D Yess, det er Han!

12 Da Peter så det, talte han til folket: "Israelitter, hvorfor er dere forundret over dette? Hvorfor stirrer dere på oss, som om det var vår egen kraft eller fromhet som gjorde at denne mannen kan gå?
16 Fordi vi tror på Jesu navn, har dette navn gitt styrke til denne mannen som dere ser og kjenner. Den tro vi får gjennom dette navn, gav ham full førlighet igjen, slik dere alle kan se."

Herre, i dag vil jeg be for de i våre menigheter, som er og som kan være, gode forbilder og lærere. Vi trenger noen som viser oss DEG, både i teori og praksis. Slik du var for Peter.
Takk at DU ER HER! Jeg vil også be om styrket frimodighet til å bruke og dele det jeg allerede har fått.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar