mandag 26. mars 2018

Joh 9

I dagens kapittel møter vi en mann som har vært født blind. Disiplene stiller et spørsmål som av og til dukker opp "Hvem har gjort noe galt, siden denne mannen er født blind...?" Og Jesus sier bestemt at det ikke handler om det - men om hva Gud kan gjøre NÅ (v.3)

6 Da han hadde sagt dette, spyttet han på jorden, laget til leire med spyttet og smurte den på mannens øyne. 7 Så sa han: «Gå og vask deg i Siloa-dammen!» Siloa betyr utsendt. Mannen gikk dit og vasket seg, og han kom tilbake seende.

Jeg lurer litt på hvorfor Jesus gjorde det på denne måten. Men det er spennende også, for det viser at Guds under kan skje på overraskende måter! 

Kanskje mannen trengte tiden for at troen skulle vokse?
Eller gjorde han det også for å riste fariseerne litt? De lot seg i alle fall provosere. Det å lage denne lille deigen var visst å arbeide på sabbaten, og det skulle man jo ikke....

En bagatell ja, men Fariseerne var provoserte tidligere, og nå var de rett og slett på jakt etter å finne feil. 

Mannen som var blitt helbredet møtte mye motstand, i alle fall fra de lærde. Og de hadde jo mye makt.
22 Foreldrene sa dette fordi de var redde for jødene. Jødene hadde alt bestemt at den som bekjente at Jesus var Messias, skulle utstøtes av synagogen. 23 Derfor sa foreldrene hans: «Han er gammel nok, spør ham selv.»
Mannen selv hadde fått synet tilbake og mer enn det. Han hadde også fått et sterkt mot, og var ikke redd for å si hva han mente til disse høye herrer. Ja, han til og med erter dem litt (opplever jeg) når han svarer dem;
 27 «Jeg har jo allerede sagt det, og dere ville ikke høre på meg», sa han. «Hvorfor vil dere høre det nå igjen? Vil kanskje dere også bli hans disipler?»

Men det var ikke bare humor, han hadde også fått en sterk tro som han frimodig forkynte til disse fariseerne. 
32 Så lenge verden har stått, har ingen hørt om at noen har åpnet øynene på en som er født blind. 33 Var ikke denne mannen fra Gud, kunne han ikke gjøre noe.»
De på sin side svarte med å kaste ham ut av synagogen. På den tiden betydde dette mye - det ser vi jo på foreldrenes frykt.
Men Jesus fullfører sitt verk når han møter den helbreda mannen og styrker ham på nytt.
 35 Jesus fikk høre at de hadde kastet ham ut, og da han møtte ham, spurte han: «Tror du på Menneskesønnen?» 36 Han svarte: «Hvem er han da, gode herre, så jeg kan tro på ham?» 37 Jesus svarte: «Du har sett ham, det er han som snakker med deg.» 38 «Jeg tror, Herre», sa mannen. Og han tilba ham.

Det er mange sterke meninger i kirken om hva som er rett og galt, ikke minst teologisk... Jeg klarer ikke å henge med på alt må jeg innrømme. Jeg skulle gjerne forstått mer, og hatt et sterkere teologisk ståsted. Samtidig er jeg glad for at det viktigste av alt er JESUS og at han møter hver enkelt. Det personlige forholdet til HAM er det viktigste av alt. Jeg tror jo på at Han veileder meg, for det har vi fått løfte på. 
13 Men når sannhetens Ånd kommer, skal han veilede dere til hele sannheten. (Joh.16)
Hvorfor vi blir veieledet så forskjellig, er en gåte.... En dag vil vi forstå.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar