mandag 5. mars 2018

Esra 7

Esra (som er av Arons slekt) har jammen blitt en mann jeg har fått øynene opp for. Et forbilde! I dagens kapittel er han også en inspirator til ORDET - og sånt digger jo jeg :-D

10 Esra hadde nemlig satt seg fore å granske Herrens lov, å følge den og å lære folket i Israel lov og rett.

Også kongen av Babylon viste stor respekt for og tillit til denne Esra, noe som kommer fram i brevet kongen sendte ham.
 12 «Artaxerxes, kongenes konge, til presten Esra, den skriftlærde, som er kyndig i himmelens Guds lov.
  21 Jeg, kong Artaxerxes, gir alle skattmestrene i provinsen vest for Eufrat dette påbud: Alt det presten Esra ber om – han som er kyndig i himmelens Guds lov – skal dere la ham få fullt ut

Esra på sin side viser takknemlighet og glede tilbake. Både til kongen og til Gud
 27 Da utbrøt Esra: «Lovet være Herren, våre fedres Gud, som gav kongen den tanken at han skulle pryde Herrens hus i Jerusalem, 28 og lot kongen og rådgiverne og alle hans mektige embetsmenn få godvilje for meg. Herren min Gud holdt sin hånd over meg. Derfor kjente jeg meg sterk og samlet noen av Israels høvdinger, for at de skulle dra sammen med meg opp til Jerusalem.»

Herren min Gud holdt sin hånd over meg - derfor kjente jeg meg sterk. For et vitnesbyrd! 

Han vi gi deg styrke. Den som venter på Herren får ny kraft, synger Lars Mørlid

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar