tirsdag 27. mars 2018

Ap.gj.2

Dagens kapittel er spennende. Gud er virkelig tydelig med sitt nærvær. Jeg tenker på hvordan englene fylte himmelen og sang for hyrdene om den store gleden ; frelseren er her! (Luk 2)

Nå var det løftet om Den Hellige Ånd som ble oppfylt, og Gud er minst like tydelig. Selv utenforstående merket dette helt tydelig;
 5 I Jerusalem bodde det fromme jøder fra alle folkeslag under himmelen.  6 En stor folkemengde stimlet sammen da de hørte denne lyden, og det ble stor forvirring, for hver enkelt hørte sitt eget morsmål bli talt.  7 Forskrekket og forundret spurte de: «Er de ikke galileere, alle disse som taler?  8 Hvordan kan da hver enkelt av oss høre sitt eget morsmål? 

Tenk så sterkt for disse som var i bønn på "den øvre sal", i påvente av dette løftet om Den Hellige Ånd. De merker dette så kraftig - også er det så mye mer enn bare en opplevelse for dem - det er noe som merkes også "der ute"!

Det neste jeg legger merke til (og som jeg også har hørt mye om) er Peters styrke og frimodighet. Han som en gang var redd for at de skulle oppdage at han var en av Jesu disipler (Luk 22;57-60), han står nå frimodig fram (v.14) og forkynner høyt og tydelig hvem han tror på. Ja han bygger det til og med på skriftene. (v.17-21 og 25-28) Kjenner jeg blir stolt på Peter sine vegne. Denne lekmannen som har blitt så sterk og full av Guds visdom!

32 Denne Jesus har Gud reist opp, det er vi alle vitner om. 33 Han ble opphøyd til Guds høyre hånd og mottok fra sin Far Den hellige ånd som var lovet oss, og den har han nå øst ut, slik dere ser og hører.
36 Så skal hele Israels folk vite for visst: Denne Jesus som dere korsfestet, ham har Gud gjort til både Herre og Messias.»

Det var en sterk dag som berørte mange. tre tusen mennesker kom til tro denne dagen, og siden vokste de sterkt. Og de ga ALT, absolutt alt - så ivrige var de. Nesten så jeg ble litt bekymret på deres vegne... men deres opplevelse var så sterkt at de ikke hadde noen tvil om hvem og hva de trodde på. 

Kjære Gud - jeg er så glad for at du var så tydelig! Og for så mange. Det var ikke bare Peter som stod fram med noe han selv hadde sett og var overbevist om. De var mange som var vitne til dette - både de selv som var i bønnesalen (de så tunger som av ild), og de som var utenfor (de hørte lyden fra himmelen)


Jeg vet ikke helt om jeg våger å be om akkurat dette - snakk om sterkt møte med Den Hellige Ånd! Samtidig ser jeg jo at det styrket dem mye mer enn det skremte dem :-D Vi trenger utvilsomt mer av Den Hellige Ånd, ikke minst for å nå ut med KRAFT. 
Paulus skriver til korinterne 
 4 Jeg forkynte ikke mitt budskap med overtalende visdomsord, men med Ånd og kraft som bevis.  5 For deres tro skulle ikke bygge på menneskelig visdom, men på Guds kraft. (1.Kor.2)

Det er bare få dager siden jeg la ut akkurat denne lovsangen, men den sang i meg igjen da jeg leste dagens tekst - så jeg velger å legge den ut en gang til :-D



Kom Hellige Ånd

Som en mektig vind
kommer Guds Ånd
og fyller atmosfæren med renhet
En Ånd av forventning fra himmelen
som gir oss åpenbaring om 
Guds vilje for oss

Kom Hellige Ånd med din styrke
Kom Hellige Ånd med ditt liv
I Deg så har vi vår tilflukt
I Deg har vi alt vi trenger til

2 kommentarer:

  1. Har på oppfordring fra deg, selv skrevet om disse ordene i dag, og avslutter med hvor viktig det er å være fylt av hans ånd og bli styrt av han. Kjenner som deg når jeg skriver om dette. Våger jeg? Men takk Gud! Det er du som gjør meg sterk!!

    http://annethaulie.blogspot.no/2018/03/han-talte-og-det-skjedde.html


    SvarSlett
  2. Tusen takk for at du delte! Det gjør Ordet mer spennende, når vi ser på det sammen og deler med hverandre hva vi ser og opplever der.

    SvarSlett