tirsdag 16. januar 2018

Amos 2

Profeten Amos fortsetter sin dom i dagens kapittel. Også her i poetisk stil.

For tre ugjerninger Juda har gjort,
        ja, for fire tar jeg ikke min dom tilbake.


Nesten så jeg hører profeten synge med sorg i stemmen...


 10 Det var jeg som førte dere opp fra Egypt
        og ledet dere i ørkenen i førti år,
        for at dere kunne innta amorittenes land.
   
 11 Jeg gjorde noen av deres sønner til profeter
        og noen av deres unge menn til nasireere.
        Er det ikke så, dere israelitter?
        lyder ordet fra Herren.
   
 12 Men dere gav nasireerne vin å drikke
        og forbød profetene å forkynne.
   
 13 Se, jeg lar grunnen skake under dere
        som under en vogn full av korn.


Ja, man kan høre Guds sorg her også. 

Jeg finner ikke så mange ord å legge til eller kommentere i dag..


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar