søndag 31. desember 2017

Joh.3

Dagens kapittel handler om Nikodemus. Den rører virkelig hjertet mitt av flere grunner. Nikodemus kommer fra et miljø som er en motstander av Jesus (han møtte mye kritikk fra dem i alle fall) Men Nikodemus er av en helt annen mening. Siden han kommer til Jesus om natten, så er det mulig at han ikke helt turte å stå for denne meningen som jo var i kontrast med hans likesinnede. 

 2 Han kom til Jesus om natten og sa: «Rabbi, vi vet at du er en lærer som er kommet fra Gud, for ingen kan gjøre de tegn du gjør, uten at Gud er med ham.» 

Sammen med Jesus kan han si akkurat hva han mener. Og Jesus tar imot ham, selv om også Jesus selv har vært krass mot fariseerne og de skriftlærde. Jesus SER den enkelte, og han så Nikodemus sitt hjerte. 

Å tenk at det var til nettopp Nikodemus Jesus sa dette verset som i dag kalles den lille bibel. Det første verset man gjerne lærer utenat :-) 

16 For så høyt har Gud elsket verden at han gav sin Sønn, den enbårne, for at hver den som tror på ham, ikke skal gå fortapt, men ha evig liv.

Siste del handler om Jesus og Johannes. De hadde nå følgere begge to, og det oppstod plutselig en konflikt som Johannes løste raskt. Også dette rører hjertet mitt. Den holdningen han hadde!

29 Den som har bruden, han er brudgom. Men brudgommens venn som står og hører på ham, gleder seg over å høre brudgommens stemme. Denne glede er nå blitt min, helt og fullt. 30 Han skal vokse, jeg skal avta.

Så kommer han med en oppfordring til å tro på Jesus og ta imot det Ord han sier.

Herre, i dag vil jeg be de som ennå ikke har tatt i mot troen på deg. Jeg ber spesielt for de som har hørt Ordet - at Ordet som er sådd i dem, skal begynne å spire. Så de kan ta mot deg og din frelse! For du har sagt i ditt Ord at det ikke skal vende tomt tilbake. Så Herre jeg ber, la Ordet ditt virke i dem!


Jes 55;10-11
Liksom regnet og snøen faller ned fra himmelen og ikke vender tilbake dit før det har vannet jorden, gjort den fruktbar og latt det spire og gro på den, gott såkorn til den som skal så og brød til den som skal spise, slik er det også med Mitt Ord, det som går ut av Min munn. Det vender ikke tomt tilbake til meg, men utfører det jeg vil, og fullfører det jeg sender det til.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar