søndag 31. desember 2017

Joel 1

Bare tre kapitler av dagens profet. Og i dette første kapitlet er det en klage over situasjonen. Profetens oppfordring er klar;

  13 Ta sørgeklær på og hold klage, prester,
        skrik, dere som gjør tjeneste ved alteret!
        Gå inn og våk i sørgeklær,
        dere som tjener min Gud.
        For grødeoffer og drikkoffer
        holdes borte fra deres Guds hus.
   
 14 Lys ut en faste
        og kunngjør høytidssamling.
        Kall sammen de eldste,
        ja, alle som bor i landet,
        til Herren deres Guds hus
        og rop så til Herren


Det første kapitlet roper ut sin sorg. Det kommer også fram at det er Guds straff de har møtt... 

 15 Ve oss, for en dag!
        Ja, nær er Herrens dag.
        Den kommer med ødeleggelse fra Den Allmektige.


Likevel vet de hvem de kan vende om og rope til når nøden er stor. 


Konsekvenser av valg - jeg har snakket en del om det. Og Ordet har også mye å si om det. 
Men det er ikke alltid jeg må ta konsekvenser av egne valg. Det hender også at jeg må ta konsekvenser av hva andre har valgt. Det er mye av det også. Tenk hvor mange uskyldige ofre som finnes - alvorlige konsekvenser av hva andre har valgt. 

Herre, i dag ber jeg spesielt for dem. Uskyldige ofre i konflikter. Uskyldige ofre i misbruk. Uskyldige ofre kriminalitet. Uskyldige ofre i krig og vold.
Uskyldige ofre for andre ting som bare Du ser. Herre, jeg ber for dem! Jeg ber for de som SER og som KAN hjelpe dem. 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar