søndag 26. februar 2017

Esek 20;32-49

Dagens avsnitt har overskriften "Herren skal dømme og rense Israel"

Den åpner med dommen, og enda en gang møter vi en Gud som er harm...og likevel gir han ikke opp. Aldri!

 39 Men dere, israelitter, så sier Herren Gud: Hver av dere kan bare gå og dyrke sine avguder! Men siden skal dere sannelig høre på meg og aldri mer vanære mitt hellige navn med deres offergaver og avguder. 40 For på mitt hellige fjell, på Israels høye fjell, sier Herren Gud, skal hele Israels ætt tjene meg, alle som er i landet. Der skal jeg vise dem min godvilje. 

44 Dere skal sanne at jeg er Herren, når jeg for mitt navns skyld handler slik med dere og ikke som dere hadde fortjent, Israels ætt, etter deres onde ferd og skammelige gjerninger, lyder ordet fra Herren Gud.

Ufortjent av bare nåde - det er også den frelse vi har fått.
Det fantastiske jeg leser her, er også at det ikke handler om at "alt er greit" Gud ønsket også å føre Israel (og deg og meg) ut av det dårlige mønstret, og inn i et nytt liv. 


42 Dere skal sanne at jeg er Herren, når jeg fører dere til Israels land, det landet som jeg med løftet hånd lovte å gi deres fedre.43 Der skal dere minnes deres atferd, alt dere gjorde dere urene med. Og dere skal kjenne avsky for dere selv fordi dere gjorde så mye ondt...

Fikk lyst til å legge ved denne sangen

så ufortjent er din nåde
så ufattelig er din fred
så uslokkelig er din kjærlighet til meg



som for å understreke at den gjelder i DAG, valgte jeg denne tekno versjonen :-D

(Kan også anbefale sangen "Gi meg Jesus, bare Jesus")

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar