søndag 27. mars 2016

Ord 7

Gode råd fortsetter i dette kapitlet. 

Min sønn, ta vare på mine ord,
        gjem mine bud i ditt sinn!
   
  2 Ta vare på budene, så skal du leve,
        bevar min lære som din øyesten!
   
  3 Bind dem fast til dine fingrer,
        og skriv dem på ditt hjertes tavle!
   
  4 Si til visdommen: «Du er min søster»,
        og kall forstanden din frende.


Resten av kapitlet beskriver en av fristelsene en ung mann kan komme opp i...

Jeg tenker videre at fristelser har vi mange av...
Når jeg tenker på meg selv - i stort og smått - så må jeg jo innrømme at det første som faller når jeg fristes, er fornuften og det jeg EGENTLIG hadde satt meg fore.


Kan jo ta noe så banalt som et sunnere kosthold....og mer mosjon?!

Minner meg om det Paulus også sa "Det gode jeg vil, det gjør jeg ikke. Det onde jeg ikke vil, det gjør jeg"...  (Rom.7) 

Det er likevel verdt å kjempe for. Kong Salomo sa absolutt no fornuftig der da :-D

     3 Bind dem fast til dine fingrer,
        og skriv dem på ditt hjertes tavle!
   
  4 Si til visdommen: «Du er min søster»,
        og kall forstanden din frende.


(psst - akkurat dette handler ikke om å "leve etter loven" - det handler om sunn fornuft, og hva som gir et bedre liv!)



(refleksjoner fra 2020 her)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar