søndag 17. januar 2016

Salme 38

Fortvilelsen er så tydelig i dagens salme. David virkelig lider, både fysisk og psykisk. Men likevel er han sterk i sin svakhet. Han vet hvem han skal lytte til, og hvem han skal lukke ørene for. Han vet hva som gir liv og hva som tar det... så han lukker ørene for menneskene som slenger med leppa og setter sitt håp til Guds røst som han venter på med lengsel.

  13 De som står meg etter livet,
        setter snarer for meg,
        og de som vil meg vondt,
        taler om å ødelegge meg
        og tenker dagen lang på svik.
   
14 Men jeg er som en døv, jeg hører ikke,
        lik en stum som ikke åpner munnen.
   
15 Jeg ligner en mann som ikke hører
        og ikke har svar i sin munn.
   
16 Herre, til deg står mitt håp.
        Du vil svare meg, Herre, min Gud.


-----------------


Dagens salme rørte meg på en litt annerledes måte. Mange av Davids salmer avslutter gjerne med optimisme. Uansett hvor mørke de kan være i starten. 


22       Herre, forlat meg ikke!
          Min Gud, vær ikke langt borte fra meg!

23      Skynd deg og hjelp meg,
           Herre, min frelse!
 


Men når han skrev denne salmen var han for tung til sinns for å klare det. Han kjenner seg virkelig langt nede, både fysisk, psykisk og sosialt. Men han vet hvem han lengter mest etter!

16      Men det er deg, Herre, jeg venter på.
          Du vil svare meg, Herre, min Gud.



(refleksjoner fra 2019 her)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar