søndag 17. januar 2016

Job 40

Gud fortsetter sin tale til Job i dagens kapittel, og stiller bl.a. spørsmål ved kampen Job kjemper, på en litt ironisk måte egentlig...;

 4 Har du så sterk en arm som Gud,
        runger din røst som hans?
   
 5 Så pryd deg i høyhet og storhet,
        kle deg i heder og herlighet!
   
 6 La bare din vrede rase,
        slå alle hovmodige ned med ditt blikk!
   
 7 Ja, se på de stolte og bøy dem i kne,
        tråkk de gudløse ned på stedet!
   
 8 Gjem dem i jorden, alle sammen,
        og steng dem inne der i det skjulte!
   
 9 Da skal jeg også prise deg
        for seieren du vant med din høyre hånd.


Jeg tror Job forstår den. Og den er tankevekkende også. For Job er ikke den eneste som kjemper for å rettferdiggjøre seg og som måler seg mot andre. Visst forstår jeg hans frustrasjon også. Han er på en måte i sin rett. Men det er også å henvende seg i feil retning. Det gir så lite resultater (les heller ødeleggende..) framfor det å henvende seg til Gud.

Ikke lett det der. For ofte er menneskene så mye mer synlig og håndfaste - framfor Gud som i blant er i det skjulte...
(Å holde seg nær til deg Gud, jeg vet det ligger mye der. Da holder du deg også nær til meg.)

Gud fortsetter med å vise hvem Han Er gjennom skaperverket. Og spesielt stolt er han visst av flodhesten. Det visste jeg ikke :)

10 Se flodhesten! Jeg har skapt både den og deg.
        Den eter gress som en okse.
   
11 Se for en kraft den har i sine hofter
        og for en styrke i bukmusklene!
   
12 Den strekker ut halen, stiv som en seder,
        og lårenes sener er flettet fast.
   
13 Knokler har den som kobberrør
        og benbygning som stenger av jern.
   
14 Den er det fremste Gud har skapt,
        skaperen gav den så skarpt et sverd.


Flodhesten går også for å være den farligste vi har - det dyret som har drept flest mennesker. Så styrke har den helt klart ja..

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar