lørdag 16. januar 2016

1.Mos.14

Du kan lese hele kapitlet her

I første halvdel av dette kapitlet måtte jeg bare smile og innse at her klarer jeg ikke helt å sortere. Kanskje, om jeg brukte lang tid... men det ble alt for mange fremmede navn og ulike konflikter - et aldri så lite sammensurium for meg.

Men, det hele blir meningsfylt til slutt, da Lott, som da var i Sodoma, blir tatt til fange. Abraham reagerer og gjør alt for å redde sin slektning. Egentlig er det rørende å lese om Abrahams tydelige kjærlighet til denne slektningen, for jeg finner ikke så mye som uttrykker at dette var så gjensidig. Jeg kan ta feil... Jeg tenker bl.a. på at Abraham gjorde hva han kunne for å bevare freden mellom dem, og lot Lot velge landområde først (Lot valgte det beste..) og når Lot nå var i nød, gjorde Abraham alt han kunne for å redde ham. Senere vet jeg jo også at når Sodoma trues, går Abraham til Gud og virkelig ber av hjertet, om hjelp for både Sodoma og sin slekting.

I slutten av kapitlet - etter at han har klart å redde Lot, for Abraham tilbud om stor økonomisk gevinst. Men det vil han ikke ta imot. Han ville redde sin slektning - ikke tjene på det.
Ja, jeg beundrer Abrahams hjerteinnstilling!


(refleksjoner fra 2019)

1 kommentar:

  1. Jeg klarte ikke helt å slippet taket i denne nyskjerrigheten; "Hva var det som gjorde at Abraham hadde slik kjærlighet til sin nevø?"
    Jeg valgte å gå litt tilbake i historien (1.Mos.11) og oppdaget en viktig årsak her.

    27 Dette er historien om Tarahs ætt. Tarah fikk sønnene Abram, Nakor og Haran. Og Haran fikk sønnen Lot. 28 Haran døde hos sin far Tarah, i sitt fedreland Ur i Kaldea. 29 Abram og Nakor tok seg koner. Abrams kone hette Sarai, og Nakors kone hette Milka. Hun var datter av Haran. Han hadde døtrene Milka og Jiska. 30 Sarai var barnløs; hun kunne ikke få barn.

    31 Tarah tok med seg sønnen Abram og sønnesønnen Lot, Harans sønn, og svigerdatteren Sarai, Abrams kone, og førte dem ut fra Ur i Kaldea for å dra til Kanaan. Men da de kom til Karan, slo de seg ned der.

    Vi ser altså at det faktisk var Tarah som først hadde Kanaan som mål. Vi ser også at Lots pappa døde tidlig, så kanskje han ble som en sønn for Abraham som jo da var barnløs.

    SvarSlett